Sunday, July 3, 2011

Esok harinye......selepas 2 tahun berlalu....

Dah terlalu lama tinggalkan blog ni..........rindu sangat tapi kadang2 takde masa,,,kadang2 malas....tapi hari ni terasa nak menulis.....

Kenapa selepas 2 tahun berlalu????? erm.....semuanye about journey saya sebagai Housemanship....bermula dari 23 jun 2009 hinggalah 23 jun 2011.....tak sangkakan....2 tahun survived beb......boleh percaya ke??? haha....... ape ape pun sile percaya......

bile dikenang kenang teringat lagi masa menangis berguling2 kt hotel YT midtown hotel ( time induksi ) bile dpt official letter kena buat housemanship kt Hospital Kuala pilah ni...hehe....


1st posting ( surgical ) bersama senior2 yang sgt byk mengajar erti bekerja......
2nd posting ( O&G ) rasenye paling byk cabaran tapi membina keyakinan tuk menjadi doktor...
3rd posting ( medical ) merasakan tanggungjawab semakin mencabar dan dipercayai...
4th posting ( ortho ) hidup penuh warna warni dikelilingi kawan2 yang sgt disayangi....its not all about work only......
5th posting ( emergency ) how i love the wonderful life in this department..........exciting...
6th posting ( peadiatrics) dunia yang comel dan meriah........ ;)


orang kate,,,jadi HO untuk jadi hamba orang selama 2 tahun.......erm,,,mmg ade la rase camtu skit tapi tak semuanye macam tu....hehe....Pakar2 nk mendidik....senior2 nak mengajar,,,,staff2 nak berkongsi....kawan2 nak berjuang bersama......dan semua pesakit memerlukan pertolongan...

hehe,,, yang paling best sepanjang HO bile dapat kengkawan baru yang sgt helpful,,,tak lupa ngn kengkawan yang suke buat diri ni " hangen satu badan dan bikin hati panassss"....haha pengalaman beb...

-----------> banyak sangat nak cerita di tengah2 ni tapi nanti2 kite flashback kisah hidup ye...hehe

SEKARANG,,,,aku akan menjadi seorang yang perlu pikul lebih BESAR tanggungjawab...aku bakal dinobatkan sebagai MEDICAL OFFICER.....ceeewaahhh.......huruf besar kan...hehehe

Actually,, aku umpama tkde tujuan hidup....dah 6 posting aku lalui tapi aku belum decide nk teruskan hidup di posting yang mana selepas bergelar medical officer ------> untuk pengetahuan semasa HO kite kena wat rotation 6 deparment tapi bile dah naik pangkat jadi medical officer kena pilih satu department tuk teruskan kerja dan hidup.....huhu
sebab tu bila ade bos2 kt mane2 deparment yg tanya samada aku berminat tak nk join deparment mereka aku hanye tersenyum dan takde komen......----> gundah gulana tiada keputusan.....

jadi,,,untuk memuaskan hati aku pun isi la borang transfer untuk keluar dari hospital,,ingat nak cuba jadi doktor di klinik2 kesihatan,,,mane la tau boleh suke plak kan......
tapi selepas saban hari menanti jawapan dengan hati yang gelisah aku dikejutkan ----> tak dela terkejut sgt... dengan berita yang menyedihkan,,,,,tiada kekosongn di klinik dan aku perlu meneruskan kerjaya di hospital kuala pilah ni....

Ingat lagi semasa hari semua department tgh meeting untuk mengagihkan kami yg bakal bergelar MO ke deparment masing2......dari pagi aku sgt tak senang duduk,,,kerja pun tk fokus...... dan akhirnye aku ditempatkan di DEPARTMENT OBSTETRIC & GYNAECOLOGY....

Ape reaksi aku ???? jujur aku kata yang aku menangis macam tak cukup airmata.......bagi aku sepanjang 6 posting aku bekerja,,,,,hidup aku paling byk cabaran dalam deparment ni......dulu,,,aku kuatkan semangt bekerja...hampir2 rase nak quit je.......tapi yang bestnye deparment ni ialah aku rase tenang setiap kali aku lihat ade satu tubuh yang bernyawa dan sgt kecil keluar dari perut ibu......aku menangis buat mak ayah risau...tapi aku tk boleh kawal perasaan masa tu.........

MAk kate " terima je,,,mak selalu doakan yang terbaik tuk murni,, mungkin ini mmg takdir terbaik tuk murni "......

mungkin betul kate mak tu........sebab mak pernah cakap benda yang sama masa aku memula dapat tau dan menangis berguling2 masa aku dapat kuala pilah dulu ,,,,,tapi sekarang aku rase hospital ni adalah the best hospital for me as a HO...... :) proud of it...

MAk ngn Ayah tetap pemujuk hati yang terbaik......akhirnye aku redha.......mungkin aku risau tak dapat nak pikul tanggungjawab tapi aku ade pakar2 yang baik,,,,senior2 yang membantu,,,,rakan2 yang penyayang,,, adik2 junior yang baik2.......nurse2 yang sgt membantu dan paling penting doa mak ayah.....

Aku pergi KL dan beli buku unutk persedian menjadi MO.....bacalah sket2 tak boleh banyak sebb byk distraction tuk baca buku...hehehe

SO,,,MURNI......kalau ini takdirnye,,,,murni akan terima dengan hati yang sgt terbuka......TErima kasih untuk semua pemujuk2 hati...... :)


P/s : lepas ni tangan ni akan menolong setiap wanita,,,nk bersalin normal ke,,,,vacuum ke,,,forcep ke,,,, ceaserean @ operation ke.....dan tak lupa juga wanita2 yang ade masalah sakit puan dan cik.....hehe... GIRL POWER!!!!

1 comment:

  1. Salam, Hi, kak,, sy sedang mengisi borang KKM utk penempatan Houseman, berminat nk pilih Kuala Pilah.. Tp ada dgr mcm2 cerita yg x berapa enak training situ. Apa pendapat akak? Baru ni pun mmg dengar berita mencabar kt department O&g sana?? Overall, sy nak tnya dr segi teaching dan hands on? apa pendapat akak untuk HO training di situ?? Department O&G kt situ?? how is it??

    ReplyDelete