Friday, September 30, 2011

Jodoh...... Kekasih .......kahwin............

pejam celik pejam celik....day after day..time pass away.....ini semua ayat2 yg menunjukkan masa tu terlalu cepat berlalu....

haha.....yelah...dah 3 bulan aku menghadapi liku liku kehidupan di O&G department ni....ada suke,,ada duka,,,ade hiburan,,,ada pengalaman....dan ada kasih sayang....

tapi kenapa kali ni aku mempersoalkan tentang jodoh & kawin ni semua...?? hehe.. menarikkan topik ni....tapi just nak share sesuatu yg sgt berharga aku rasakan bile aku bekerja menjaga wanita2 mengandung dan bersalin ni.....

Kuasa Tuhan mmg tiada tandingan...jika di tentukan itulah jodoh kita, maka tetaplah dia jodoh kite....cepat atau lambt Allah saja yg maha mengetahui sebabnye....

APA KAITAN CERITA JODOH N KAWIN NI DENGAN O&G NI???????



1 ) aku sangat tersentuh bile melihat kasih sayang seorg suami yang sabar menanti kelahiran baby mereka...nampk macam suami mithali sangat...hahaha....
mane taknye,, bile nak bersalin,,,, deorang tunggula kt luar Labour room ( dewan bersalin ) tu dengan harapan isteri dan baby selamat....kadang kadang tu bile isteri lambt bersalin,,,dia sanggup tk makan tak tido tuk terus menanti kekasih hati mereka selamat....Mithali kan??? heheheh


2) indahnye kasih sayang seorang suami kepada isterinye terserlah bila isteri dah ada contraction ( sakit nak bersalin ) tapi dia yg resah tak tentu arah..... isteri pulak rileks je menahan sakit... hehe.... dah banyak kali berlaku sebenarnye bilamana suami yg sangat prihatin terhadap sakit isterinye yg cuba meminta tolong pada doktor.... camni cerita nye ...
Masa tu sedang buat night ward round di ward ibu mengandung..
sampai di katil seorang bakal ibu ni tetiba saya di approach oleh seorang lelaki
" doktor, tolong doktor,,,isteri saya sakit tu ...."
aku terus memandang isterinye di katil sebelah........
terlihat seorang bakal ibu yg tengah menahan sakit dengan tenang..
memenuhi harapan si suami aku pun terus pergi ke katil isterinye..
"puan sakit kuat ke ???? "
puan menjawab " boleh tahan lagi.....dah ade la sakit2 mengeras tu "
aku hanya tersenyum dan mengangguk.....
aku pun explain kepada husband yang isterinye sakit nak bersalin...is teri mmg perlu ade contraction yg kuat untuk bersalin...
ingatkan suami akan bertenang dan berpuashati selepas diterangkan tapi rupe rupenye hati dia masih di ambang keresahan.....huhuhu
"DOKTOR,,,operation je la isteri saya ni doktor....kesian saya tengok dia sakit macam ni doktor..dah tak tahan tu doktor...dia tk pernah sakit macam ni.....operate je la doktor...saya signkan...."
haaaiiissshhh....bile dh dengar suami cakap macam tu cik doktor ni plak la yg jadi resah gelisah.......ape la plak mintak ceaser tgh2 malam ni....... isteri dah nak bersalin ni,,jgn la cakap yg bukan bukan....adoilaaaa......ewah...ewah....senang je suami ni request kan...
" ENCIK,,,jgn cakap macam tu......isteri encik dah nak bersalin....... kenapa nak operation bile boleh bersalin normal,,,,,( cube bertenang dengan si suami ni...huhuhu..) "
"Operation hanya kita buat jika ada indikasi tuk wat operation.....anak lemas ke,,,jalan tk bukak bukak ke,,,,anak songsang ke....."
"operation sgt berisiko untuk isteri,,,,,kalau ceaser isteri encik ade risiko pendarahan sebab kite belah perut dah rahim dia.....macam2 komplikasi terhadap isteri nanti lagi susah...."
saya bagi ubat tahan sakit pada isteri dan harap encik boleh doakan isteri encik selamat bersalin ye "

aku hanya berlalu pergi sebelum suami buat permintaan yg lebih dahsyat lagi......

Aku tau,,,,isteri dia kali pertama nak bersalin,,,,,dan suami dia terlalu sayangkn isteri dia sampai tak sanggup tgk isteri dia sakit...hahahah....comelkan kehidupan suami isteri ni.... itulah jodoh dan kekasih yg dah ditentukan untuk kite...... dia akan sangt sayang pada pasangannye.... byk lagi adegan2 cemas yg berlaku tapi dapat kongsikan satu je..... hehehe



3 ) bila melihat pasangan pasangan suami isteri yg dtg ke hospital...memcam gaya dan memacam rupa..... yg aku suke tengok bile suami memimpin tangan isteri deorang ni....yelah,,,excited nak menanti kehadiran si comel...
yang lebih mencuit hati bile tgk setiap pasangan tu sgt berbeza........
suami sangatla tinggi tapi isteri sangat la rendah....comel je
suami dia sgtla kurus keding tapi isteri dia gempal,,,berisi.... huhu
isteri sikit punye cantik tapi suami biasa biasa je...hehehe
suami dia alahai hensemnye tapi isterinye manis je.... :)
isteri muda bersuami tua pun ada jugak......
yang bersuami muda tk kurang hebatnye...hehehe

terdetik di hati ni...... sesungguhnye Allah dah menciptakan setiap manusia tu pasangan masing masing...."lelaki yang baik untuk wanita yang baik "....... tak kesah bagaimana rupa bentuk nye tapi ketulusan hati tu tetap yg pertama.....
Insyaallah,,,, Akan ditemukan jodoh yg akan menerima diri ni seadanya nanti.....Allah kan maha berkuasa...berdoalah untuk yang terbaik kan...


lebih syahdu bile si comel dah lahir melihat dunia....ibu memang tk terhingga gembiranye tapi si ayah terlebih excited tengok wajah kecil tu....comel sgt....hehe....erm,,,,mahu mengalir air mata tatkala suami mengazankan ke telinga baby yg kali pertama menghirup udara...Allahu Akbar....tak sangka,,, jantung yang berdenyut tu dah lahir dan mengindah hubungan suami dah isteri... " maka bertambahlah kasih sayang mereka..."..

"INILAH JODOH,,,DIALAH KEKASIH"







3 comments: